TOPPERS VAN DE INDOCOMICS, PAUL TENG & THE TJONG-KHING, BLIJKEN FAMILIE VAN ELKAAR

Libertair intermezzo van Paul Teng

Iris van The Tjong-Khing

The Tjong-Khing (links), Paul Teng (rechts)

Hun werk vertoont af en toe overeenkomsten. Maar niemand had gedacht dat twee van de allergrootste toptalenten van de Indocomics: grondlegger van de ’nouvelle vague’ Thé Tjong-Khing, en de vooral in Frankrijk immens populaire Paul Teng, familie zijn van elkaar. Toch is het zo. En ligt de connectie in Purworejo of Rotterdam?

Paul Teng: ’Ja, we zijn inderdaad familie, via een oom van mij. Het gaat om de – inmiddels overleden – man van mijn tante aan vaders kant. De moeder van Thé Tjong-Khing was een volle nicht van hem.’

_________________________________________________

ROTTERDAMSE KUNSTENARES GWEN STOK WERKT AAN INDISCHE STRIP

Gwen Stok

Kunstenares Gwen Stok, met afstand de meest geëngageerde stripmaakster van de Maasstad, is Indisch maar tekende nooit een verhaal waarin ze haar achtergronden verkende. Daar komt nu verandering in. Met schrijver Christian Jongeneel werkt ze aan een experimenteel beeldverhaal over hun connectie met Indonesië. Haar eerdere strips hebben geen betrekking op haar Indische achtergrond, al centreren ook haar eigen verhalen zich rond existentiële vraagtekens en maatschappelijke vervreemding. Over het nieuwe verhaal licht schrijver Jongeneel toe: ‘Het bijzondere van het project van Gwen en mij is dat ze niet mijn verhaal illustreert, maar dat we tekst en beeld in wisselwerking voortdurend aanpassen. De helft van de tekst is pas ontstaan na de eerste schetsen van Gwen.’ Zij verwachten eind 2023 klaar te zijn met de strip.

_________________________________________________

PETER VAN DONGEN EN RUUD DEN DRIJVER IN DISCUSSIE OVER ‘DE KLARE LIJN’

Ruud den Drijver en Peter van Dongen

In museum Sophiahof in Den Haag hadden Ruud den Drijver, de auteur van Indocomics, en indostripmaker Peter van Dongen (Rampokan, Familieziek) een discussie over ‘de klare lijn’, de stijl die bekend werd door Kuifje: ‘In de klare lijn zijn er geen schaduwen’. In hun dialoog komen de Aziatische en Javaanse invloeden op de tekenstijl naar voren. Bekijk hieronder een video-impressie van hun interessante gesprek.

IN DISCUSSIE OVER INDOCOMICS: ‘IN DE KLARE LIJN ZIJN ER GEEN SCHADUWEN’

BEKIJK HIERONDER DE VIDEO:

_________________________________________________