DE JAVANISERING VAN BLAKE & MORTIMER BEGON IN WEEKBLAD KUIFJE

Aankondiging van Ratcliff Highway alludeert op Limehouse Dock van Gustave Doré, hergebruikt in Het gele teken

In het boek Indocomics wordt de opmerkelijke samenhang gesignaleerd tussen het symbolisme uit de eind negentiende eeuw, popart en ‘de klare lijn’, de stijl die bekend werd door Kuifje. Gepopulariseerd in Brussel vanaf de jaren veertig van de twintigste eeuw, is de tekenstijl van origine ontleend aan Aziatische – met name Javaanse – kunst.

De Indische familie van stripmaker Dick Briel in Surabaya omstreeks 1917. Op de achtergrond zijn vader, Wim Briel

Door strips als Rampokan en Familieziek van Peter van Dongen, getekend in klarelijnstijl, raakte de indocomic vanaf de jaren negentig sterk met deze tekenstijl verbonden. Al in 1984 verscheen Special E.P. Jacobs: Le théâtre du mystère (Het theater van het mysterie), een themanummer van stripblad Kuifje dat geheel gewijd was aan tekenaar Edgar Pierre Jacobs en zijn strip Blake & Mortimer. Het op dat moment al twaalf jaar onvoltooide verhaal Mortimer tegen Mortimer werd hierin afgerond in één pagina. De maker was Dick Briel, bekend van de in klarelijnstijl getekende reeks over de Nederlands-Indische detective professor Julius Palmboom. E.P. Jacobs stuurde aan collega Briel een joviale bedankbrief. Hij overleed voordat hij het verhaal zelf kon voltooien, terwijl Briel de avonturen van zijn eigen Palmboom ondertussen voortzette in een totaal andere tekenstijl. Ter afsluiting van het album London Labyrinth (Uitgeverij Arboris) verscheen er een aankondiging van het vervolg, Ratcliff Highway. Hierin was een mysterieuze allusie verwerkt op Gustave Doré’s Limehouse Dock, dat – vanuit een andere hoek – als decor fungeerde in de cover van het Blake & Mortimer-avontuur Het gele teken. Ook Briel overleed voordat hij het tweede deel van zijn epos kon voltooien.

Mortimer contre Mortimer, voltooid door Dick Briel in Special E.P. Jacobs: Le théâtre du mystère

Bestel London Labyrinth on-line:

Bestel Professor Palmboom in klare lijn on-line:

_________________________________________________

STRIPKLASSIEKERS: UNDERGROUND EN AUTONOME KUNST VAN OSCAR DE WIT EN LIAN ONG 

Kunstenaar Oscar de Wit met aquarel van Midden-Java en zijn alter ego in de strip Leonardo Morpion

De Nederlands-Indische stripmaker Oscar de Wit, in 1935 geboren in Bandung, was een van de voornaamste underground-stripmakers in de jaren zeventig van de vorige eeuw, zonder ooit Nederlands-Indië of Indonesië rechtstreeks als onderwerp te kiezen. Hij gaf wel literair uiting aan de verwerking van zijn jeugd, waaronder in het bekroonde boek Met koele obsessie, uitgegeven door De Bezige Bij. 

Waar we bij succesvolle makers in Frankrijk tegenwoordig denken aan Paul Teng, Peter Nuyten en Peter van Dongen, moeten we in Oscar de Wit de vroegste veroveraar zien van het Franse strippubliek. Zijn hoogtepunt op stripgebied was in 1975 en 1976 met een reeks bijdragen aan het avant-gardistische stripblad Charlie Mensuelzowel maatschappijkritische tekststrips in zwart-wit, als korte standalonestrips in kleur. Ook in Parijs hief hij graag zijn middelvinger op naar de gevestigde orde. Hij maakte er deel uit van de groep Panique, met Roland Topor, Alejandro Jodorowsky en Fernando Arrabal en hij droeg bij aan het avant-garde tijdschrift Kamikaze. Zijn bekendste stripheld in Frankrijk was Leonardo Morpion, waarvan twee afleveringen zijn verschenen. Hij werkte ook aan de popartstrip Grébulle, die onvoltooid bleef. Het scenario was van de befaamde auteur Pierre Bartier, bekend van de cultklassieker Jodelle. Vanaf de jaren tachtig is De Wit hoofdzakelijk als beeldend kunstenaar actief. Sommige van zijn strips uit de jaren zeventig zijn nog steeds antiquarisch te vinden.

Grébulle, onvoltooide popartstrip van Oscar de Wit, naar een scenario van Pierre Bartier (auteur van Jodelle)

Leonardo Morpion van Oscar de Wit in Mensuel Charlie

Bestel de ‘vintage’ Leonardo Morpion deel 1 on-line:

Bestel de ‘vintage’ Leonardo Morpion deel 2 on-line:

Bekijk de interessante website van kunstenaar Oscar de Wit [hier]:

_________________________________________________

VROUWEN VAN LIAN ONG 

In Horizon (boven) een kleurenstrip van Lian Ong (rechtsonder) doen sommige personages terugdenken aan die van haar voorganger Ganes Thair Santoso (linksonder) 

Eind twintigste eeuw was kunstenares Lian Ong lange tijd de enige Indische stripmaakster. In 1989 publiceerde ze de door recensenten lovend ontvangen beeldroman Stuifmeel, gevolgd door een reeks korte verhalen, in zwart-wit. De meeste van haar strips hebben contrastrijke zwartpartijen en een belichting met felle backlights, zoals veel Indische tekenaars van de eerste generatie in Nederland. In werk van Eppo DoeveThé Tjong-KhingPaul TengRudy van Giffen en Pim van Boxsel werd een vergelijkbare beeldbehandeling toegepast. In haar sfeervolle kleurenstrip Horizon, over de moeizame tocht van een groep nomaden in Mongolië, doen de barre omstandigheden waarin de personages verkeren, soms terugdenken aan de rauwheid in strips van Ganes Thair Santoso. Horizon, een verhaal vol mysterie en onzekerheden, biedt de nodige tedere situaties rond de ervaren ouderen in de groep, die de jongste kinderen voorbereiden op wat hen gedurende de reis te wachten staat. De lezer maakt samen met hen de tocht mee. Het zinnenprikkelende tekenwerk met suggestieve kleuren maakt dat als het ware zelfs de geuren, de klanken en de kou tijdens de tocht kunnen worden geroken, gehoord en gevoeld. Het tweeluik is een uitgave van Griffioen Grafiek.  

Hoewel Ong geen enkele strip maakte waarin haar Indische achtergrond aan de orde kwam, kan de moeilijkheid van het zich aanpassen aan de burgerlijke maatschappij als haar centrale thema worden bezien. Het album De vrouwen van Lian Ong (Uitgeverij Sherpa) bevat korte verhalen waarin sociale verhoudingen en burgerlijke zeden worden omgedraaid en op de kop gezet. In Frou Frou en Femme Fatale worden weirdness en afwijkend gedrag als gezonde karaktereigenschappen voorgesteld. 

Horizon door Lian Ong

Bestel het kunstboek De vrouwen van Lian Ong on-line:

Bestel Horizon deel 1: De vogel en de steen on-line:

Bestel Horizon deel 2: De onzichtbare draden on-line:

Horizon door Lian Ong

_________________________________________________

DIEPTE-INTERVIEW MET ILLUSTRATOR PETER NUYTEN IN TOONAANGEVEND STRIPSCHRIFT

Peter Nuyten komt uitgebreid aan het woord in Stripschrift

In Stripschrift, het oudste stripinformatieblad van Nederland, staat een interview centraal met illustrator Peter Nuyten. Hierin (nr. 477) uiteraard ruime aandacht voor Nuytens visie op zijn grootste succesreeksen, Metro 2033 en Apache Junction. In maar liefst acht pagina’s, met veel bijzondere afbeeldingen uit Nuytens gevarieerde oeuvre, vertelt Nuyten aan interviewer Michel van Merriënboer over de lange weg die hij aflegde van Nederlandse illustrator naar internationaal vermaarde stripmaker. Hij ziet zichzelf in de eerste plaats als een illustratief vormgever en verhalenverteller. In het marathon-interview onthult Nuyten hoe hij de opzet voor zijn strippagina’s maakt, en wat de verschillen zijn tussen een historisch verhaal en sciencefiction voor de beeldbehandeling. Hij laat ook zijn licht schijnen op de tekenstijl van grootmeesters van klassieke historische strips, zoals Harold Foster, wiens Prince Valiant als een voorloper gezien kan worden van Peter Nuytens Auguria. Naast zijn stripreeksen illustreert Nuyten ook verhalen in historische tijdschriften, waaronder Quest. De prachtig uitgevoerde cover van Stripschriftwaarop de held Roy Clinton uit Apache Junction te paard is afgebeeld, evenaart ultieme tophits als Dreiging in het westen uit de hoogtijdagen van Jean Girauds Blueberry. Door FNAC in Frankrijk werd Nuyten niet zonder reden ooit geïntroduceerd als ‘le nouveau Giraud’. De special van Stripschrift is een must voor iedere stripliefhebber.

Bestel Stripschrift 477 on-line:

Bestel Apache Junction on-line:

_________________________________________________

ROMANO MOLENAAR LANCEERT HET 7E AVONTUUR VAN ‘DE NUMMER-1 HELDIN’ ROODHAAR

De parasiet van Danakill is het nieuwe avontuur in de stripserie De kronieken van Roodhaar van Romano Molenaar

De onbetwiste nummer 1-powergirl in Nederland is Roodhaar van Romano Molenaar. De heldin, die waakt over de ‘Diepe Wereld’, begon haar carrière als bijfiguur in de sf-reeks Storm van de Brit Don Lawrence.  In die rol overtrof ze haar metgezel in populariteit, zodat een eigen reeks met haar voor de hand lag. Na het overlijden van auteur Lawrence stond Molenaar voor de lastige opgave om het stokje van de Britse superster over te nemen. Dat hij hier met De kronieken van Roodhaar glansrijk in geslaagd is, blijkt wel uit het flinke aantal nieuwe afleveringen dat in hoog tempo is verschenen. Deze maand bracht Uitgeverij L alweer het zevende verhaal uit in de serie, De parasiet van Danakill, naar een scenario van Robert Damen

Bestel de nieuwe Roodhaar on-line:

_________________________________________________